Νέα ταυτότητα: Έρχονται πρoστiμα για όποιον δεν την αλλαξει! Τι να kάνετε!
Η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει στην καθολική εφαρμογή των νέων αστυνομικών ταυτοτήτων έως το 2026, παρά τις αντιδράσεις που καταγράφονται σε ορισμένα αστυνομικά τμήματα της χώρας.
Μέτρα για την Καθολική Εφαρμογή
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega, εξετάζονται συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να καταστεί υποχρεωτική η αντικατάσταση των παλιών ταυτοτήτων:
Απαγόρευση ταξιδιών στο εξωτερικό με παλιά ταυτότητα από τον Αύγουστο του 2026.
Κατάργηση της 10ετούς ισχύος για τις παλιές ταυτότητες, επιταχύνοντας έτσι τη μετάβαση στο νέο σύστημα.
Γιατί το 2026 είναι Έτος-Ορόσημο
Η επιλογή του 2026 δεν είναι τυχαία, καθώς σηματοδοτεί το τέλος της προθεσμίας που έχουν θέσει οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ταυτοτήτων:
Απρίλιος 2026: Οι ΗΠΑ παύουν να τις αποδέχονται, θεωρώντας τες αναξιόπιστες λόγω της ευκολίας πλαστογράφησης.
Αύγουστος 2026: Λήγει η προθεσμία της ΕΕ, γεγονός που θα καταστήσει αδύνατα τα ταξίδια εντός Ευρώπης με τις παλιές ταυτότητες.
Νέες ταυτότητες: Τι αλλάζει στα ραντεβού
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός που θα αποκτά ο πολίτης πριν βγάλει τη νέα ταυτότητα
«Κλειδί» στις νέες ταυτότητες θα αποτελεί ο Προσωπικός Αριθμός, αφού θα είναι το στοιχείο για την επαλήθευση φυσικών προσώπων που συναλλάσσονται με τους φορείς του δημοσίου τομέα και θα χορηγείται υποχρεωτικά σε όποιον έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ).
Πριν από την έκδοση νέας ταυτότητας οι πολίτες θα πρέπει να αποκτούν τον Προσωπικό Αριθμό μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας myinfo στο Gov.gr.
Ο Προσωπικός Αριθμός του πολίτη θα είναι ο ΑΦΜ συν επιπλέον τρία στοιχεία, ένα γράμμα και δύο αριθμοί, που θα τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης στην ειδική πλατφόρμα myinfo.
Ο πολίτης θα μπαίνει αρχικά στην πλατφόρμα myinfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό Προσωπικό Αριθμό του, ο οποίος θα αποτελείται από ένα γράμμα του αλφαβήτου που θα πρέπει να είναι διαθέσιμο και στη λατινική γλώσσα (δηλαδή Κ, Μ, Ν, Ο κ.ο.κ, αλλά όχι Ψ, Θ, Ω κ.λπ), από δύο αριθμητικά ψηφία και από ολόκληρο τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του.
Συγκεκριμένα, ο πολίτης από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προστεθούν στον προσωπικό του αριθμό θα επιλέγει τα δύο (το γράμμα και έναν αριθμό), ενώ η πλατφόρμα myinfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό). Ολόκληρος ο προσωπικός αριθμός θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες.
Αλλαγές στα ραντεβού για τις νέες ταυτότητες
Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναμένεται μεγαλύτερη κίνηση από την ώρα που θα εκδοθεί ο Προσωπικός Αριθμός.
«Παράλληλα, έχουμε ετοιμάσει ένα καινούργιο σύστημα για να διευκολύνουμε και τη λειτουργία της αστυνομίας, ένα σύστημα για τα ραντεβού. Όλο αυτό λοιπόν θα ξεκινήσει παράλληλα με την εισαγωγή του Προσωπικού αριθμού. Λίγη υπομονή» είπε ο κ. Παπαστεργίου.
Σε περίπτωση που μέσω του myinfo θα διαπιστώνεται αναντιστοιχία (λάθος) στον τρόπο γραφής κάποιου στοιχείου του πολίτη (π.χ. του επωνύμου, του ονόματος, της ημερομηνίας γέννησης κ.λπ), θα εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή μια προειδοποίηση που θα λέει ότι στο Μητρώο Πολιτών φαίνεστε έτσι, ενώ στο Μητρώο της Αστυνομίας φαίνεστε διαφορετικά αναφέρει η ΕΡΤ.
Μάλιστα θα παροτρύνει τον πολίτη να διορθώσει άμεσα τα στοιχεία του, ώστε να είναι ίδια παντού. Θα πρέπει για μία και μόνη φορά, εφόσον υπάρχει τέτοιο σοβαρό ζήτημα, ο πολίτης να επισκεφθεί το ληξιαρχείο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος, προκειμένου η διόρθωση να γίνει επιτόπου.
Σημειώνεται ότι παράλληλα με τις νέες ταυτότητες το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δημιουργούν έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης πολύ πιο ισχυρό, παρέχοντας τη δυνατότητα στους πολίτες που το επιθυμούν να αποκτήσουν νέους ισχυρούς κωδικούς (όσοι θέλουν θα μπορούν να κρατήσουν τους παλιούς κωδικούς), προκειμένου να εισέρχονται στο Τaxisnet, στο Gov.gr και στις άλλες ψηφιακές πλατφόρμες με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Τέλος η φωτοτυπία της ταυτότητας – Έρχεται αντίγραφο μέσω Gov
Καταργείται η προσκόμιση φωτοαντιγράφου της ταυτότητας σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου – Έρχεται το ψηφιακό αντίγραφο μέσω Gov.gr Wallet
Καταργείται οριστικά η προσκόμιση του φωτοαντιγράφου της αστυνομικής ταυτότητας σε όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου και σύντομα και στις ιδιωτικές συναλλαγές.
Τη θέση του φωτοαντιγράφου έρχεται να πάρει το ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο και μπορεί πλέον κάθε πολίτης να το εκδώσει πολύ εύκολα, μέσω της εφαρμογής Gov.gr Wallet που έχει στο κινητό του τηλέφωνο.
Σύντομα, στην εφαρμογή Gov.gr Wallet θα προστεθούν και νέες υπηρεσίες, όπως η «θυρίδα του πολίτη» και ο «ψηφιακός βοηθός».
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το «Αντίγραφο ψηφιακής ταυτότητας», το οποίο γίνεται πλέον δεκτό στις υπηρεσίες του Δημοσίου, σύντομα, με νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα γίνεται δεκτό και στις συναλλαγές στον ιδιωτικό τομέα.
Το «Αντίγραφο ψηφιακής ταυτότητας» είναι ένα ψηφιακό έγγραφο σε μορφή PDF, που περιλαμβάνει τα στοιχεία που υπάρχουν και στο δελτίο αστυνομικής ταυτότητας (ΔΑΤ). Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει έναν μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή κωδικού QR, έχει ισχύ φωτοαντιγράφου των στοιχείων του ΔΑΤ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπου απαιτείται η φωτοτυπία του.
Ουσιαστικά πρόκειται για ψηφιακή φωτοτυπία της ταυτότητας, η οποία έχει το γνήσιο της υπογραφής και ως έγγραφο είναι ισάξιο με την έγχαρτη μορφή.
Κάθε πολίτης, όταν του ζητείται «η φωτοτυπία της ταυτότητας» θα μπορεί να παραδίδει πολύ απλά (με email, κ.λπ.) το συγκεκριμένο ψηφιακό έγγραφο, χωρίς να χρειάζεται να τρέχει να εκτυπώσει την ταυτότητά του σε φωτοτυπικό μηχάνημα.
Τα βήματα για το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας
Τα βήματα που χρειάζεται να κάνει είναι απλά:
Ανοίγει την εφαρμογή Gov.gr Wallet στο κινητό του τηλέφωνο.
Πηγαίνει στην ταυτότητά του και πιέζει πάνω σε αυτήν.
Αμέσως βγαίνει η επιλογή «αντίγραφο». Πατώντας στο σχετικό «κουτάκι», αμέσως κατεβαίνει το έγγραφο του «Αντιγράφου ψηφιακής ταυτότητας», το οποίο μπορεί να στείλει παντού μέσω email, ως συνημμένο έγγραφο.
«Θυρίδα του Πολίτη»
Στο προσεχές διάστημα, σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, στο Gov.gr Wallet θα ενσωματωθεί και η «Θυρίδα του Πολίτη», που είναι ο ψηφιακός τόπος – τρόπος επικοινωνίας του Δημοσίου με τους πολίτες.
Σύμφωνα με τον υπουργό, λίγοι γνωρίζουν σήμερα ότι υπάρχει η θυρίδα του πολίτη. Μέσω της συγκεκριμένης θυρίδας, κάθε πολίτης μπορεί να έχει σε ένα προσωπικό αρχείο όλα τα έγγραφα – πιστοποιητικά που έχει εκδώσει ψηφιακά, αλλά και να ενημερώνεται από τις υπηρεσίες του Δημοσίου για διάφορες εκκρεμότητες ή π.χ. τη διάθεση ενός voucher που βγαίνει.
«Ψηφιακός βοηθός»
Επίσης, ο «Ψηφιακός βοηθός» που υπάρχει εδώ και 15 μήνες στο gov.gr, θα ενσωματωθεί και αυτός στο Gov.gr Wallet. Πρόκειται για τον ψηφιακό βοηθό των πολιτών που με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, τους καθοδηγεί να φτάνουν πιο εύκολα στις υπηρεσίες που διατίθενται μέσω της πύλης του Δημοσίου gov.gr. Με την ενσωμάτωση του ψηφιακού βοηθού στο Gov.gr Wallet, οι αναζητήσεις των πολιτών θα γίνουν ακόμα ευκολότερες