Φώσφορος στο αίμα: Γιατί είναι σημαντική η εξέταση του -Τι προκαλεί η έλλειψη – Ποιες τροφές πρέπει να τρώτε

Φώσφορος στο αίμα: Γιατί είναι σημαντική η εξέταση του -Τι προκαλεί η έλλειψη – Ποιες τροφές πρέπει να τρώτε

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται για το τι είναι πραγματικά, ο φώσφορος. Πρόκειται για ένα ιχνοστοιχείο, που βρίσκεται σε κάθε κύτταρο. Ένα ιχνοστοιχείο, το οποίο είναι βασικός παράγοντας για τη σύνθεση του DNA. Παράλληλα, χρησιμεύει στη διατήρηση της ζωής. Επιπλέον, πέρα από τον άνθρωπο, βοηθά κάθε ζωντανό οργανισμό.

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Ο βασικός ρόλος του φωσφόρου
Ο βασικός ρόλος του φωσφόρου είναι δομικός μια και αποτελεί βασικό συστατικό του σκελετού και των δοντιών. Είναι επίσης απαραίτητος για την αποθήκευση και μεταφορά ενέργειας καθώς και για το μεταβολισμό των λιπιδίων και των πρωτεϊνών. Ο φωσφόρος υπάρχει σε όλα τα κύτταρα και η παρουσία των ιόντων του στο αίμα ρυθμίζει την τιμή του pH σταθερή.

Ο μεταβολισμός του φωσφόρου εξαρτάται κυρίως από τη διατροφή και τη δράση της παραθορμόνης (είναι η ορμόνη που παράγουν οι παραθυρεοειδείς αδένες). Ωστόσο, επηρεάζεται από διάφορα νοσήματα και φάρμακα που άλλοτε αυξάνουν τα επίπεδά του στο αίμα (η κατάσταση λέγεται υπερφωσφαταιμία) και άλλοτε τα μειώνουν (υποφωσφαταιμία).

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Έλλειψη φωσφόρου
Η έλλειψη φωσφόρου προκαλεί δυσλειτουργίες. Τα κύρια συμπτώματα περιλαμβάνουν απώλεια της όρεξης, ανησυχία, πόνο στα οστά και ευθραυστότητα, δυσκαμψία αρθρώσεων, κόπωση, ακανόνιστη αναπνοή, ευερεθιστότητα, μούδιασμα, αδυναμία, διαταραχές βάρους. Στα παιδιά, μπορεί να παρατηρηθεί επιβράδυνση της ανάπτυξης.

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Υπερπρόσληψη του φωσφόρου
Η πρόσληψη φωσφόρου πρέπει να βρίσκεται σε ισορροπία με την πρόσληψη ασβεστίου. Υπερβολική πρόσληψη φωσφόρου (περισσότερο από 1-1,5 γραμμάριο ημερησίως), επηρεάζει το μεταβολισμό του ασβεστίου και προκαλώντας υποασβεστιαιμία και δευτεροπαθή υπερπαραθυρεοειδισμό.

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Μείωση και αύξηση του φωσφόρου του αίματος
Μείωση του φωσφόρου του αίματος:
– Ο αλκοολισμός
– Ο υπερπαραθυρεοειδισμός
– Η κακή διατροφή
– Νεφρικά νοσήματα με διαταραγμένη απέκκριση (π.χ. σύνδρομο Fanconi)
– Κακή διατροφή
– Δυσαπορρόφηση

Αύξηση του φωσφόρου του αίματος:
– Η διαβητική οξέωση
– Ο υποπαραθυρεοειδισμός
– Ηπατικά νοσήματα
– Η νεφρική ανεπάρκεια
– Η υπερβιταμίνωση D
– Ορισμένα καθαρτικά

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Πηγές
Υπάρχει σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα. Οι κύριες πηγές φωσφόρου είναι το κρέας και τα προϊόντα του, το ψάρι, τα οστρακοειδή, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα ανθρακούχα ποτά. Φυτικές πηγές είναι οι ξηροί καρποί (κουκουνάρι, αμύγδαλα, φιστίκια), τα φασόλια, οι φακές, οι σπόροι (π.χ. ηλιόσποροι σουσάμι).

Το ψωμί ολικής αλέσεως και τα δημητριακά περιέχουν περισσότερο φώσφορο από το άσπρο ψωμί. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν μόνο μικρές ποσότητες. Τα φυσιολογικά επίπεδα του P στο αίμα κυμαίνονται από 2,5-5 mg/100ml.

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Παιδιατρικές δόσεις και δόσεις για ενήλικες
Παιδιατρικές δόσεις φωσφόρου:

Δόσεις φωσφόρου για ενήλικες:

Φωσφόρος για ηλικιωμένους (σ.σ. από 51 ετών και άνω):
Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν στοιχεία ότι η δόση φωσφόρου για τους ηλικιωμένους είναι διαφορετική από τις δόσεις των νέων (700 mg / ημέρα).

Εξέταση φωσφόρου στο αίμα – Συμβουλές για την υγεία: Τι να προσέξετε
Απαιτείται προσοχή στην λήψη συμπληρωμάτων που περιέχουν φωσφόρο. Παρόλο που ορισμένα συμπληρώματα πολυβιταμινών / ανόργανων ουσιών περιέχουν περισσότερο από 15% της τρέχουσας ημερήσιας δόσης φωσφόρου, μια ποικίλη διατροφή μπορεί εύκολα να παρέχει επαρκή δόση φωσφόρου για τους περισσότερους ηλικιωμένους.